- De ACM onderzoekt langer de overname van Unox door Zwanenberg vanwege zorgen over mogelijke prijsstijgingen voor rookworsten en houdbare soepen.
- Unox is een sterk merk en Zwanenberg levert veel huismerkproducten, waardoor de overname kan leiden tot een te sterke onderhandelingspositie richting supermarkten.
- Zwanenberg produceert al een groot deel van de Unox-producten en wil na de overname ook het merk en de verkoop overnemen van Unilever.
Overname Unox door Zwanenberg zorgt voor zorgen over hogere prijzen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) verlengt het onderzoek naar de geplande deal, omdat beide bedrijven rookworsten en houdbare soepen leveren aan supermarkten. Volgens de toezichthouder kan de overname leiden tot prijsstijgingen voor deze producten.
Levensmiddelenconcern Unilever kondigde in december de verkoop aan van Unox aan vleesproductenmaker Zwanenberg. Zwanenberg maakt vooral producten voor supermarkten die ze vervolgens onder hun huismerk verkopen. Unox verkoopt producten als rookworsten en soepen onder de eigen merknaam.
De belangrijkste concurrenten van Unox zijn waarschijnlijk huismerken van supermarkten, waarin Zwanenberg een grote speler is.
Uit het eerste onderzoek van de toezichthouder blijkt dat Unox een belangrijke positie op de markt heeft voor vleesconserven en houdbare soepen. Het is voor supermarkten belangrijk om producten van Unox aan te bieden, omdat veel mensen merktrouw zijn, aldus de ACM. Klanten vertrekken mogelijk naar een andere supermarkt als die producten er niet zijn.
"Op basis van haar eerste onderzoek ziet de ACM het risico dat Zwanenberg met de overname van Unox een te sterke onderhandelingspositie richting supermarkten krijgt. Daardoor kunnen mensen te maken krijgen met hogere prijzen voor bijvoorbeeld rookworsten", redeneert de ACM.
De ACM wil dit risico nu verder onderzoeken. Als Zwanenberg en Unox verder willen met het overnameplan, kunnen ze een vergunningaanvraag indienen bij de ACM.
Zwanenberg maakt nu al een groot deel van de Unox-producten. Na de overname is Zwanenberg eigenaar van het merk Unox en neemt het ook de verkoop van deze producten aan supermarkten op zich. Unox was bijna honderd jaar onderdeel van Unilever.